بررسی اصول مبانی هنرهای سنتی ایران
نویسندگان
چکیده
کتاب هفت اصل تزئینی هنر ایران که به بازنمایی اصول مرسوم در مبانی هنرهای سنتی ایران پس از اسلام می پردازد، کتابی است که توسط نشر پیکره در تابستان سال 1393در 1500نسخه به چاپ رسید و وارد بازار شد. این کتاب را استاد دکتر یعقوب آژند به نگارش درآورده و مشتمل بر مباحثی است که در ۹فصل، در 206 صفحه، و با ارائۀ 130تصویر رنگی و سیاه وسفید، اصول هفتگانه نقاشی ایرانی را به تفکیک مورد بررسی قرار می دهد. مباحث ارائه شده در این کتاب بیانگر اصول معین و مشخصِ به کارگرفته شده در مبانی تصویری هنرهای سنتی ایران، و به تعبیری هنر اسلامی است که ساختاری جدایی ناپذیر از آن به حساب می آید. بخش غالب مباحث و مطالب مطرح شده در این کتاب در نظر ندارد ایده ای نو به خواننده دهد بلکه در بردارنده مطالبی برگرفته شده از مجموع مقالات و کتاب های به نگارش در آمده توسط مؤلف طی سالهای متمادی است. به نظر می رسد تفاوت این کتاب با سایر مباحث مؤلف در آن است که در این جا همه اصول هفتگانه یک جا معرفی و مورد بررسی قرار گرفته است و این امکان به پژوهشگران و دانشجویان داده شده است تا بتوانند با این اصول که بار مفهوم تزئینی را به نقاشی سنتی ما بخشیده است در یک مجموعه، همچون دایره المعارفی کوچک، آشنا شوند.
منابع مشابه
مبانی سنتی هنرهای اسلامی
شکلگیری هنر اسلامی بحثی است که از دیدگاههای مختلف به آن پرداخته شده است. منظر سنت-گرایانه با نگاهی کلنگر و جامع به این مبحث میپردازد و ضمن توضیح دربارۀ خاستگاه این هنر به عوامل آن میپردازد و سیر تاریخی آن را از این دیدگاه توجیه میکند. در نوشتار پیشرو، با مبنا قرار دادن آرای اصیل سنتگرایان به بحث دربارۀ شکلگیری هنر اسلامی پرداخته میشود، در همین راستا سیر تاریخی برخی انواع شاخص هنر اسلا...
متن کاملمرکزگرایی، تقارن و تکرار در هنرهای سنتی ایران
هنرهای سنتی هنرهای کاربردی هستند که مطابق ذوق و حس زیبایی شناسانه جمعی و براساس یکسری قواعد منظم، منطقی و ریشه دار، در طول زمانها از گذشته تا به امروز ساخته شده و میشود. آفرینش هنری در این قلمرو متأثر از سنتهای تصویری و محتوایی و انتقالدهنده آیینها، اعتقادات، اساطیر و به طور کلی علائق و سلایق جامعه سنتی است. این گونه هنرها با همه تنوع و پراکندگیشان، هم در صورت و هم در معنا و مفهوم، دار...
متن کاملشیءباوری در هنرهای سنتی ایران
آثار و بقایای شی ءباوری همواره در میان فرهنگ عوام از جمله فرهنگ عامیانه ایران به جا مانده است. در این رویکرد توجه به منشأ باور به برخی اشیاء و چگونگی عملکرد و اثربخشی آن ها در فرهنگ جوامع ابتدایی و باورهای عامیانه در اولویت قرار دارد. و روشن شدن نظریه شیءباوری در ایران نیازمند شناخت باورهای ریشه دار و کهن در فرهنگ مردم ایران در رابطه با استفاده از اشیایی خاص نیز است. همچنین شناخت باورهای عوام و...
15 صفحه اولبررسی وضعیت آموزش هنرهای سنتی در سطح آموزش عالی کشور
با توجه به ویژگیها و ارزشهای ظاهری و باطنی هنرهای سنتی ایران و ضرورت احیاء، تقویت و هدایت آنها، چند سالی است که برنامههایی برای آموزش و تربیت نیروهای متخصص در این زمینه در سطح آموزش عالی کشور اجرایی شده است؛ اما با مطالعه عوامل فرهنگی و اجتماعی تاثیرگذار بر رویه آموزش این هنرها در جوامع سنتی گذشته و مقایسه آن با شیوههای امروزی آمـوزش در سطح دانشگاهها؛ تناقضات و ناهماهنگیهایی آشکار میگردد...
متن کاملکاربرد رنگهای سنتی در برخی از هنرهای صناعی ایران ( مبانی نظری و عملی )
آنچه بیش از هرچیز اهمیت نقش و جایگاه رنگ را در هنرهای صناعی ایران تثبیت می کند ، توجه عمیق هنرمندان و اساتید سنتی در فنون رنگسازی و استفاده از مواد طبیعی در این امر مهم می باشد که متاسفانه امروزه مبانی نظری و مبانی عملی این فن مورد بی توجهی و بی مهری قرار گرفته است . آنچه که امروزه در مقایسه با رنگهای جدید « رنگهای سنتی » خوانده می شود برگرفته از تفاوت در نوع مواد اولیه مصرفی است . مواد مصرفی د...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه نقد کتاب هنرجلد ۱، شماره ۳، صفحات ۴۱-۶۰
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023